OLOMOUCKO

Železniční trať u Hustopečí opět v provozu: Vlaky se vrací po rekonstrukci za 113 milionů

Železniční trať u Hustopečí nad Bečvou, poškozená v únoru požárem cisteren s benzenem, obnovila provoz. Opravy za 113 milionů korun zahrnovaly výměnu kolejí, trakční vedení a výhybek.


Železniční trať u Hustopečí nad Bečvou, která byla v únoru poškozena požárem cisteren s benzenem, opět ožila provozem vlaků. Opravy budou stát celkem 113 milionů korun. Podle Správy železnic (SŽ) první etapa rekonstrukce dosáhla nákladu 23 milionů, zatímco podzimní dokončení, zahrnující mimo jiné i obnovu výhybek, si vyžádá dalších 90 milionů.

Ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) poznamenal, že celkové výdaje na odstranění následků nehody, včetně sanace půdy a vody, nebudou přesahovat jednu miliardu korun. Vlaky na trati obnovily svůj provoz v neděli, kdy první rychlík vyrazil na trasu u Hustopečí večer, a regionální spoje se přidaly v pondělí ráno.

SŽ již zprovoznila dvě koleje v přímém směru. Po zásadním vyklizení kontaminované zeminy položili dělníci nový železniční povrch a instalovali provizorní trakční vedení i zabezpečovací zařízení. Důležitá je také ochrana cestujících, kdy dopravci při průjezdu zónou zamezí přístupu vnějšího vzduchu vypnutím klimatizace ve vlacích.

Požár, který vypukl 28. února v Hustopečích nad Bečvou, při nehodě zničil koleje, výhybky i trolejové vedení. Po odstranění cisternových vozů bylo nutné odtěžit kontaminovanou půdu v místě nehody. Sanační společnost Dekonta odhaduje, že do životního prostředí uniklo zhruba 250 tun benzenu. Například 95 tun této látky bylo odvezeno do společnosti DEZA.

Ředitel České inspekce životního prostředí, Petr Bejček, informoval, že díky rychlé reakci uniklo mimo místo nehody méně než tři procenta benzenu. Došlo ke stabilizaci situace, a to i díky výstavbě 700 metrů dlouhé ocelové bariéry, která brání dalšímu šíření toxických látek.

Navzdory těmto událostem místní vítají obnovení vlakové dopravy. „Obnovení provozu před prázdninami je velmi vítané,“ řekla starostka Hustopečí nad Bečvou, Júlia Vozáková, která ocenila úsilí lidí při rychlé rekonstrukci.

Obnova trati znamená návrat železničního ruchu, na což reagují různě místní obyvatelé. Například paní Valentovičová bydlící blízko trati poznamenala: „Manžel si zpět hlásil, že je konec s klidným spaním.“ Pro některé cestující je vlak pohodlnější než náhradní autobusová doprava, přestože někteří starší obyvatelé uvítali blízkou zastávku autobusu.