BUDĚJOVICKO

České Budějovice: Stavební povolení pro 4,5 miliardový podjezd, obavy z dopravního chaosu

Stavba podjezdu pod železnicí v Českých Budějovicích získala stavební povolení. Projekt za 4,5 miliardy korun propojí centrum města s jižní částí a má být dokončen v roce 2031. Kolem projektu však panují obavy z dopravních komplikací na místních silnicích.


Tunel pod železnicí v Budějovicích získal povolení

Stavba podjezdu v Českých Budějovicích, která má propojit centrum města s jeho jižní částí, získala stavební povolení. Tento projekt, který byl plánován již minimálně 15 let, má začít výstavbu v příštím roce a dokončení se plánuje na rok 2031. Náklady na projekt, který měří 397 metrů, se odhadují na 4,5 miliardy korun.

Kritické hlasy a očekávané problémy

Hejtman Martin Kuba (ODS) potvrdil, že stavba získala potřebné povolení, ale zároveň varoval, že může být napadena během zákonné lhůty. Kritici poukazují na problémy s dopravou na vjezdech a výjezdech z tunelu. Způsob dokování a vyjíždění z tunelu by dle nich mohl způsobit komplikace, zejména v oblasti Suchého Vrbného. Ta totiž nenabídne přímý vjezd do tunelu a řidiči budou muset hledat alternativní trasy.

Budějovický opoziční zastupitel Viktor Lavička (ANO) varuje před potenciální zátěží na místní silnice, které nejsou připraveny na zvýšený provoz. Projekt mimo jiné podle dopravních studií očekává denní průjezdnost devíti až deseti tisíc aut.

Investice a rozdělená finanční zátěž

Projekt zčásti financuje Jihočeský kraj, ale podílet se budou také Správa železnic a město České Budějovice. Stavba bude zároveň vyžadovat složité vlakové výluky a dočasně omezí dopravu v blízkosti budoucí stavby. Na jedné straně začne u křížení ulic Mánesova, Nádražní a Průmyslová a vyústí na křižovatce Dobrovodské a ulice U lávky.

Rozvoj v oblasti kolem nádraží

V souvislosti s rozvojem oblasti se plánuje další důležité investice. Správa železnic oznámila projekt, který zahrnuje podchod z výpravní budovy nádraží do Dobrovodské ulice a parkovací dům pro více než 300 vozidel. Ten má vzniknout nedaleko plánovaného tunelu, přičemž práce zahájí v polovině roku 2027.

Historická lávka a její budoucnost

Nedílnou součástí rozvoje je také odstranění stávající lávky pro pěší a cyklisty, která se v místě nachází již od roku 1908. Ministerstvo kultury nakonec nepodpořilo její prohlášení za památku, nicméně doporučilo její přemístění na jiné místo. Zda a jak bude historická lávka dále využívána, není zatím rozhodnuto.


Zdroj: REGIONJIH.CZ