
V Liblíně na Rokycansku finišuje oprava téměř stoletého železobetonového mostu, který spojuje severní Plzeňsko s Rokycanskem a D5. Oprava, financovaná z 85 % z programu IROP, umožní obnovit plný provoz ještě letos. Provizorní most, nejdelší svého druhu v Česku, bude pak odstraněn.
Téměř 100 let stará železobetonová konstrukce, památkově chráněná, spojuje severní část Plzeňska s Rokycanskem a dálnicí D5. Oprava mostu je podpořena evropským programem IROP, který uhradí 85 procent uznatelných nákladů.
Podle Martin Vít, náměstka krajské správy a údržby silnic, byla nosnost mostu od ledna 2021 omezena na pět tun. Koncem letošního roku má začít předčasné užívání a měl by se tam obnovit provoz. V zimních měsících pak stavbaři rozeberou nynější provizorní konstrukci.
Dokončovací práce na opraveném mostě mají být hotové na jaře příštího roku. Stavba se výrazně neprodražila, změny oproti ceně, která vzešla ze soutěže, jsou několik milionů korun, uvedl Martin Vít.
„Po opravě nebude mít liblínský most žádné omezení tonáže. Bude široký 6,5 metru mezi obrubami a vznikne tam chodník,“ uvedl náměstek Martin Vít
Berounku letos v únoru překlenul provizorní most. Se svou délkou 115 metrů je v současné době nejdelším provizorním mostem v celé ČR. Jeho cena je téměř 12 milionů korun a byl postaven 200 metrů od stávajícího mostu. Po dosavadním provizorním mostu, který postavila firma Colas u vodáckého kempu, je vedená doprava od letošního února. Jezdí po něm kromě osobních aut i autobusy linkové dopravy, zásobování a popeláři. Provoz je tam v jednom pruhu na semafory, vznikl tam i chodník. Kamiony musí po objízdné trase přes dolanský most za Plzní, výjimečně přes Zvíkovský na východním okraji Rokycanska, kde jsou serpentiny. Obě objížďky měří zhruba 40 kilometrů.
Před osmi lety kraj za 90 milionů Kč opravil desetikilometrovou silnici II. třídy z Břas, přes Újezd u Svatého Kříže a Liblín až k mostu. Podle starostky tehdy šlo o opravu jen předmostí, které se sesouvalo.
Liblínský most je technickou památkou. Stávající obloukový železobetonový most přes Berounku byl postaven v letech 1927–1929 a měří 138 metrů. Mostní konstrukce je skutečnou technickou památkou, proto byla navržena jako replika současného mostu na stávající spodní stavbě.
„V rámci rekonstrukce mostu budou vyměněny všechny degradované části, které již není možné opravit. Na ponechaných základech pilířů a oblouků budou vybudovány nové pilíře a stojky, na kterých bude provedena nová nosná konstrukce. Současně bude upraveno silniční řešení tak, aby odpovídalo aktuálně platným předpisům a potřebám provozu,“ vysvětlil dříve Pavel Čížek (STAN), náměstek hejtmana pro dopravu.
Zdroj: REGIONPLZEN.CZ