PLZEŇSKO

Třemošná chystá novou bytovou zónu pro 3500 obyvatel

Ve zchátralém areálu bývalé továrny v Třemošné u Plzně plánují vybudovat bytovou zónu pro až 3500 obyvatel. Třemošná nyní připravuje podmínky pro developera, včetně financování infrastruktury. Projekt přinese rozsáhlé úpravy a zlepší vzhled města.


Ve zchátralém devítihektarovém areálu bývalé továrny v Třemošné u Plzně má vzniknout bytová zóna pro až 3500 obyvatel. Areál se nachází v centru města, kde před třiceti lety skončila výroba kameninových rour, a je zařazen v územním plánu jako investiční zóna pro bydlení a obchod.

Třemošná s počtem obyvatel kolem 5000 očekává, že nová zóna by zlepšila vzhled města a zároveň rozšířila nabídku bydlení. Město nyní připravuje přesné podmínky pro developera, včetně jeho finančních podílů na projektu a napojení na infrastrukturu.

Podle plánů se připravují rozsáhlé infrastrukturní úpravy: rozšíření vodovodu, výstavba vodojemů, propojovacích řadů a nové čistírny odpadních vod, dále výstavba nových tříd školky a pavilonu školy, a řešení starých ekologických zátěží areálu. Architektonické řešení počítá s dostatkem zeleně a parkovišť a s ohledem na zastavěnost ploch v návaznosti na rozvoj obyvatel.

Podle vyjádření města bude devítihektarový prostor sloužit pro bytovou zástavbu až pro 3500 lidí, což je výrazný nárůst oproti současné sídelní kapacitě. Aktuální sídliště na 7,2 hektarech má přitom méně než tisícovku obyvatel.

Historie areálu a současní vlastníci

Areál patří přes dvacet let společnosti Sedlecký kaolin z Karlovarska. Původně jej vlastnil výrobce keramických obkladů Lasselsberger, který měl v areálu podle starosty vizi na skladování surovin a expedici. Město však změnilo územní plán na bydlení a obchod a postupně z areálu vytlačuje hlučný a prašný provoz. Ve starých halách dnes pokračují pronájmy menších objektů podnikatelům, z jejichž příjmů je zajištěn provoz areálu.

Dopravní a územní souvislosti

Racionalizace dopravy v okolí areálu je součástí jednání s Plzeňským krajem. Město požaduje opravu silnice druhé třídy, která vede kolem areálu od křižovatky u Lidlu až k začátku obchvatu města; trasa ústí na frekventovanou komunikaci první třídy z Plzně na Most. Tyto kroky mají zajistit bezpečné napojení nové zóny a reagovat na budoucí nárůst dopravy.

Pokud by se bytová zóna zaplnila, tak by na hlavní tah vyjíždělo o třetinu víc aut,Jaromír Zeithaml, starosta

V souvislosti s rozvojem se dále uvažuje o výstavbě obchodního centra s devíti prodejnami na dvouhektarové louce u křižovatky, které má od roku 2026 napojit kruhový objezd a odbočku k nové zástavbě. Investor se k tomuto kroku zavázal, avšak z pohledu města zůstává důležité dosáhnout vyvážené dopravy a nedalších komunikačních problémů na hlavních tazích.

Celkově město vnímá projekt jako příležitost ke zlepšení sídlištní kvality života a rozšíření nabídky bydlení v oblasti, která dosud trpěla nedostatkem kapacit pro infrastrukturu i vzdělávání. Důležité bude sladit podmínky pro investora s potřebami občanů a zajistit, aby rozšíření nebylo zatíženo dopravními komplikacemi ani ekologickými zátěžemi starého areálu.


Zdroj: REGIONPLZEN.CZ