PARDUBICKO

Modernizace trati propojuje Pardubice a Hradec Králové

Dlouho očekávaná modernizace trati mezi Rosicemi nad Labem a Stéblovou konečně skončila po dvou a půl letech. Cestující se tak mohou těšit na rychlejší a bezpečnější spojení mezi krajskými městy Pardubice a Hradec Králové. Celý projekt stál 3,26 miliardy korun, přičemž osmdesát procent bylo uhradeno z Evropské dotace.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) zdůraznil význam spojení dvou stotisícových aglomerací, a poukázal na klíčový přínos rozšíření trati. 'Přinese zkrácení jízdních dob a minimalizaci dopadů mimořádností na železniční provoz,' dodal.

Většina trati z Pardubic do Hradce Králové je nyní dvojkolejná, zbývá dokončit úsek z Opatovic nad Labem do Hradce. Spor se zde týká kaštanové aleje, která leží v trase plánované koleje. Ředitel Správy železnic Jiří Svoboda uvedl: 'Je to nekonečný sen propojit Pardubice a Hradec Králové plnohodnotnou dvojkolejkou, ale pořád se nám nedaří u Březhradu dohodnout se sdružením Kaštánek.'

Při rekonstrukci byl postaven nový most přes Labe, který váží 1350 tun a je dlouhý 140 metrů. Jeho parametry zlepšují splavnost řeky. Bylo také opraveno nádraží v Rosicích nad Labem a zastávky ve Stéblové a Semtíně. Vznikla nová stanice Stéblová obec.

Projektový manažer firmy Skanska Jan Mitlöhner popsala stavební část jako zajímavou a významnou. Nejnáročnější částí byl podle něj most přes Labe: 'Museli jsme odsunout starý most do provizorní polohy a následně jsme na jeho místě budovali další železniční most.'

Výluky na trati kvůli stavbě skončily 19. prosince. Přes most zatím vlaky jezdí po jedné koleji, protože druhá není napojená na nádraží v Pardubicích, kde ještě pokračuje modernizace železničního uzlu. Skanska dokončí terénní úpravy letos.

V roce 2025 začnou vlaky na trati jezdit rychleji, až 160 km/h. Zatím se tam pohybují maximální rychlostí 120 km/h. Na maximum 160 km/h budou moci přejít až po instalaci evropského vlakového zabezpečovacího systému ETCS. 'Příprava na ETCS začala v rámci stavby, jeho zavedení bude trvat asi dvanáct měsíců. Musíme to dobře načasovat, také dopravce musí mít novým systémem vybavená hnací vozidla a případně soupravy, tohle všechno do sebe musí zapadnout,' přiblížil Svoboda.