PLZEŇSKO

Horažďovická nemocnice si pořídila nový konvektomat

To je hlavním pomocníkem v každé velkokapacitní kuchyni. Jedná se o elektrický model s 20 vsuvy od předního světového výrobce Unox. Jeho součástí je i ovládání a kontrola z domova přes wi-fi nebo desítky programů pro přípravu konkrétních pokrmů. Pořizovací cena byla téměř 400 tisíc korun. Denně pomůže s přípravou několik stovek porcí, zejména obědů.

„Připravujeme jídla nejen pro naše pacienty a zaměstnance, ale také pro horažďovickou charitu a pro cizí strávníky. Počet jídel vzrostl v posledních letech až k téměř 500 obědů a 150 večeřím denně. A snažíme se kromě klasických pokrmů stále více pracovat i s moderními surovinami a technologiemi. Proto poslední dva roky významně modernizujeme a zvyšujeme kapacitu kuchyně,“ vysvětluje šéfkuchař Josef Maxa, který je mimo jiné trojnásobným finalistou soutěže Nejlepší kuchař ve společném stravování z roku 2020 až 2022.

Právě před dvěma roky pořídila kuchyň například 150 litrový kotel pro přípravu příloh a polévek, nebo 120 litrovou pánev pro přípravu omáček a houskových knedlíků, šokový zchlazovač a dvě myčky na černé a bílé nádobí. Letos přišla řada na větší konvektomat. „Používali jsme dva, každý s 10 vsuvy na gastro nádoby, což jsou v podstatě patra. Jeden už ale dosluhoval, a navíc přestaly kapacitně dostačovat. Nahradili jsme proto jeden starší novým konvektomatem s 20 vsuvy. K tomu máme navíc zavážecí vozík, který nám umožní vložit nebo vyjmout nádoby ze všech pater najednou a převést po kuchyni k dalšímu zpracování. Konvektomat nám umožní dělat najednou více porcí a zároveň všechny v naprosto stejné kvalitě. A ulehčí nám fyzickou práci,“ říká dále Josef Maxa s tím, že bude navíc možné připravovat i více druhů jídel během noci, neboť zařízení lze kontrolovat na dálku. „To se týká například pomalého vaření či pečení masa nebo příprava pomalu taženého vývaru, který se dělá 16 hodin.“   

Ředitel nemocnice Martin Grolmus doplňuje, že i energetická náročnost je příznivější. „Nový konvektomat je při dvojnásobné kapacitě energeticky úspornější a při provozu do budoucna počítáme s využitím solární energie."